Ahad, 24 April 2011

LA TAHZAN....HADAPI DENGAN SENYUMAN...SESUNGGUHNYA ALLAH BERSAMA ORANG YANG BERSABAR

ASSLAMMUALAIKUM.....agak lama aku tidak mencoretkan sesuatu di blog aku ini. Faktor kesibukan tugas seharian menyebabkan ada sedikit kekangan buat aku untuk menzahirkan apa yang terbuku dihati sejak kebelakangan ini. Terima kasih dan syukur ke hadrat ALLAH SWT kerana masih memberi ruang dan peluang untuk aku terus menitipkan apa yang bersarang jauh dihati ini. 

Sekali imbas tajuk kali ini semacam mengeluh...tetapi ianya mengambarkan apa yang terbuku dihati ini sejak kebelakangan ini. Hati diulit keresahan...resah dan gelisah semacam sesuatu yang kurang. Namun sebagai hamba NYA tiada apa yang dapat aku lakukan..melainkan redha dan terimanya dengan hati yang terbuka dan HADAPINYA DENGAN SENYUMAN. Aku teringat sepotong nukilan kata yang sering aku hayati dalam hidup ini, iaitu nukilan kata Saidina Umar Al Khattab " tidak akan kamu berperasaan gundah jika kamu tahu apa yang kamu cari "....itulah perjuangan ku....


Hadapi dengan senyuman
Semua yang terjadi biar terjadi
Hadapi dengan tenang jiwa
Semua kan baik-baik saja

Bila ketetapan Tuhan
Sudah ditetapkan, tetaplah sudah
Tak ada yang bisa merubah
Dan takkan bisa berubah

Relakanlah saja ini
Bahwa semua yang terbaik
Terbaik untuk kita semua
Menyerahlah untuk menang
























Lirik lagu Dewa19 ini memberi aku satu sudut pemikiran positif berkenaan apa yang berlaku keatas kita dalam seharian. Apa jua yang terjadi dan bakal terjadi....HADAPINYA DENGAN SENYUMAN. 


Sebagai hamba NYA kita tidak mampu dan boleh menghalang sesuatu itu dari terjadi. Itulah ketentuan NYA. " La Tahzan " jangan bersedih......sesungguhnya ALLAH bersama orang yang bersabar. 

Petikan ceramah Y.Bhg. Ust. Dr. Mohd Asri Bin Zainul Abidin bekas Mufti Kerajaan Negeri Perlis juga sedikit sebanyak memberi sumber inspirasi untuk terus berjuang dalam kehidupan ini. Bagi aku hidup ini satu amanah dari NYA Yang Maha Pencipta. Ianya satu ibadah dan jangan persiakan hidup kita. Hidup juga satu perjuangan. Ianya memerlukan pengorbanan. Besar atau tidak pengorbanan itu bergantung kepada perjuangan seseorang itu. Ianya berbeda setiap kita insan di muka bumi ini. 

Cukup bagi ku hanya MU Ya ALLAH....ku serahkan segala urusan ku kepada MU Ya ALLAH.....  

Untuk kesekian kalinya aku masih berminat untuk mendengar dan meneroka setiap butiran isi kandungan caramah ini.......

Semoga ALLAH SWT memudahkan segala urusan ku dan merahmati serta memberkati segala urusan aku. Sesungguhnya Ya ALLAH, Engkau Maha Mengetahui apa yang terbuku dan tersirat dihati ku ini....amin

Tiada ulasan: